10. juni 2017:
01. august 2017:
Aktivitetscup 2017

Avlslaget for nordlandshest på Helgeland

Årsmøte ble avholdt på Fru Haugans hotell den 23. februar 2013- . Styret har bestått av leder Siri Flaat, nestleder Kirsten Thoresen, Kasserer Frank Saus, sekretær Per Heimstad og styremedlem Bente Fuglstad. Det har vært avholdt ett ordinært styremøte på Sundøya og to styremøter via skype. I tillegg har det vært mye kontakt via styrets egen facebook side.

Kirsten Thoresen ble valgt til landsmøteutsending. Pga kort frist ble flybillettene så dyre at vi avsto fra å sende noen nordover av hensyn til lagets økonomi.

Avlslaget på Helgeland har hatt mange medlemmer som har deltatt på utstilling i året som gikk. Totalt fem hingster ble vist på hingsteutstillingene på Stav og på nord norsk hestesenter. Disse hingstene er Sørgårds Kong Nor (kåret), Almbrunen (ikke kåret), Solvolls Fjellkar (kåret), Solvolls Teddy Tor (ikke kåret) Sørgårds Frøy (kåret). I tillegg var hingsten Sidnei, som er avlet på Helgeland og solgt nordover, inne til utvida bruksprøver og fikk en flott 2 pr og nr 4 i kvalitet. Det ble også vist mange fine hopper og unghester på utstillingen på Mo i fjor høst. Hingsten Fjellkar ble leid inn som lagshingst i fjor. Han er avlet og eies av Ågot Risem. Slippet ble avholdt ute på Løkta i strålende solskinn. Det ble dessverre bare tre hopper, men det var nok til å få hamningstillskudd. Vi hadde svært mange tilreisende publikummere som var fornøyd med hva de så.

Det har gjennom hele året vært jobbet med innspill landslaget i forbindelse med revidert avlsplan. Styret kom med følgende innspill: 1. La avkom etter egen hingst på egen hoppe fortsatt få rødt pass. Begrens heller antall godtatte avkom til to. 2. Godta blåøyd hvit som farge. 3. Kutt ut historikken i begynnelsen av avlsplanen. Det er for mye uenighet rundt hestens historie.

Det er et ønske fra landslaget at vi skal kartlegge hestens sterke sider, og jobbe videre med å markedsføre disse egenskapene ute. Styret har kommet med innspill i denne prosessen. Vi har sagt at hesten er usedvanlig rask i galopp. Dette er noe vi kan utnytte. Nordlandshesten er også primært brukt til ridning. Dette bør gjenspeiles i bruksprøvene til rasen. Lynne og størrelse + styrke er også to viktige egenskaper. Ordene: «Ekte Sterk Mangfoldig», er valgt som slagord for rasen. Det er nå også bestemt at utvida bruksprøver skal avsluttes i den form de har nå. I stedet skal en enklere to dagers test i forbindelse med utstilling iverksettes. Hesten vil her bli vist i løsmønstring/ løshopping, kjøring og ridning med både eier og fremmedrytter/ kusk. I tillegg vil det bli en miljøløype/ testløype som skal teste hestens temperament.

Det ble for første gang arrangert et høstmøte for alle de tre norske rasene i år. Fjordingsfolket har i mange år avholdt høstmøte, noe som har vært svært populært. Dette året ble også dølahest og n/l – folket innvitert. Alle avlslag for n/l hesten var oppfordret til å dra. Vi på Helgeland var representert med Per Heimstad. Høstmøtet dreide seg mye om markedsføring av de norske rasene og heving av rasenes anseelse. I tillegg ble det jobbet mye med det som skal bli en ny konkurransegren for de norske rasene. Til nå har dette blitt kalt en signaturaktivitet, men nå er det bestemt at det skal kalles skeid. Skeid kommer fra norrønt og betyr hestleik. For de ulike rasene vil da konkurransen hete dølaskeid, fjordskeid og lyngsskeid. Det ble vist videoer fra ulike lag hvor de har prøvd ut forskjellige elementer. For de som er interessert i lyngsskeid vil vi anbefale å titte inne på www.rimfakse.no hvor de har lagt ut noen videosnutter fra utprøving av lyngsskeid. Mer informasjon om høstmøtet er lagt ved som eget vedlegg.

Avlslaget var igjen representert ved Horva messen. Vi samarbeidet med hesteportsklubben syv søstre om oppvisningen på søndag. Det ble vist parallell hopping og høydehopping. Nordlandshestene tapte dessverre mot de store brune denne gangen. Deltakerne som deltok med nordlandshest var : Ida Lillebø Karlsen på Bjørkgardsrauen, Anja Fossum på Samson, Camilla Johansen på Sørgårds Jo, Julie Kvandal på Suliskongen, Maren Breivik på Gulliver, Julie Hjartland på Sørgårds Lise Lotte. Nordlandshestene gjorde en kjempeflott jobb! I tillegg kjørte Kirsten Thoresen spannet Bjørkgardsrauen og Snuppa på åpningsseremonien. I vogna satt landbruksministeren og ordførerne i Alstahaug og Leirfjord!
Det har blitt praktisert slik de siste årene at det ikke blir avholdt Helgelandsmesterskap de årene vi bidrar på Horva. Vi har derfor ikke hatt noe mesterskap i år.

Det er et ønske fra styret at vi skal ha mer aktivitet i laget. Dessverre har det vært vanskelig for oss i styret å arrangere så mye pga geografisk og livssituasjonsmessige årsaker. Hvis det er medlemmer som har lyst til å arrangere noe i lagets navn er vi veldig åpne for å bidra med både folk og penger. Ta derfor kontakt med styret. Alt fra turdag til lyngsskeid er interessant. Aktivitet gir medlemmer, og medlemmer, det trenger vi!

For styret i

avlslaget for nordlandshest på Helgeland