I 2013 har vi 52 medlemmer.

Styret har hatt 1. styremøte. Vi har også kommunisert via telefon og e-post.

Aktivitet for mennesker med psykisk utviklingshemning:

22. mai var vi på Hølestøl hos Bjørghild Aanestad. Ho hadde en kjørehest og Arvid Reiersen kom med Sonja som kjørehest. Dette var et samarbeid med Sandnes Røde Kors. Deltagerne hadde en veldig kjekk kveld med kjøring. En stor takk til Bjørghild og Arvid

Utstillinger

Stav

Laugalands Samson Kåret. Eier: Lill Laugaland, Dommerkort.

Felix Kåret. Eier, Rolf HenningKoldal Dommerkort. Solgt til Vilde Orstad og Janne E. Orstad

Øksnevad

NESSE ALVA Klasse: UHP 3 år. Sløyfe, I kvalitet.
Poeng/bedømming:
Godt utviklet 3 års hoppe av god type. Pent hode, noe lavt ansatt hals. Ellers god kropp. Spede, tørre bein med ledige, gode bevegelser.
8-8-8-8-8. Eier Ane Hatteland Nese.

Lyngdal

HESTEHAGENS SPIREA Klasse: 6 Pr: 2, I kv. Eier: Jens Bårdsen

SOL KONG VALEMON Klasse: UH 2 år Pr: sløyfe Eier: Aina Berge

SKOGANS ARVI Klasse: UH 2 år Pr: sløyfe Eier: Målfrid Garvik

Etne

NESSAS SAMANTHAKlasse: 5 Pr: 3. e. Ruskens Solve. u. Sunny. Kjøreprøve: 40 poeng. Eier: Siri Torbergsen

NESSAS SANDY Klasse: 5 Pr: 3. e. Ruskens Solve.u. Sølvi. Kjøreprøve: 43 poeng. Eier: Monica Helen Smørdal

Vikeså:(uoffisiell føllmønstring)

Skogans Embla, l f. 23/5-13 e. Vest Trym N-07-3619 u. Lærdals Silva N-07-3598 ue. Sølvprinsen N-03-3577
Eier: Margit Reiersen

GK Fiona Liljekrona, f. 7/5-13 e. Svarvar Fieger 02-3604 u. Volve Årolilja 04-3572 ue. Liljefot 00-3635
Eier: Kerstin Refvem

Bjeddan Baltasar, f. 3/06-13 e. Gonagaslas Beaivvas 05-3691 u. Rosse Melissa 07-3502
ue. Sølvprinsen 03-3577 Eier: Brian Valen og Liv Svaba

Gullkrone Gyme, f. 27/5-13 e. Gonagaslas Beaivvas 05-3691 u. Gullkrone Vala Seid 06-3618 ue. Solvangs Casanova 02-3503 Eier: Kerstin Refvem

Bjeddan Bartok 578002020123519, f. 3/6.12,  e. Gonagaslas Beaivvas N-05-3691
u. Rosse Melissa N-07-3502 u.e Sølvprinsen N-03-3577 Eier: Brian Valen og Liv Svaba

Skogans Hugo578002020123541, e. Gonagaslas Beaivvas N-05-3691 u. Symona N-95-3508

ue. Viben N-91-3601 Eier: Arvid Reiersen

Nortuns Jarl 578002020123555, e. Solvangs Brim N-07-3513 u. Isabella Jødestad N-96-3636 ue. Viben N-91-3601
Eier: Arvid Reiersen

Fokus unghest:

Fokus unghest konkurranse i pausen på utstillingen på Øksnevad 25. mai. Gyri Reiersen var ansvarlig for konkurransen, Ingeborg Flaate var dommer. 5 hester var med.

Stor takk til Ingeborg, Gyri og de andre hjelperne, for fint gjennomført konkurranse.

Treningsdag:

Lørdag 31. august. På Vikeså i VM Hallen (ridehall)

De som var med ønsket flere slike dager. Undervisningen gikk på grunnleggende rideferdigheter og sikkerhet. 4 deltagere. Takk til Kerstin Refvem som var ansvarlig for dette arrangementet.

Ressurspersoner i Rogaland og Agder:

Vi lagde en liste over resurspersoner som medlemmene kan ringe til. Resurspersonene har et vidt spenn av kunnskap, håper dette har vært til nytte for medlemmene. Listen ligger på www.rimfakse.no på vår side under aktiviteter.

Nettside

Ingeborg Flaate og Marianne Seim Haaland holder internettsiden vår oppdatert med tekst og bilder. Siden ligger på www.rimfakse.no, link til Rogaland og Agder.

Denne siden er tenkt som en plass der medlemmene kan få informasjon om aktiviteter og styrereferater. Men også en plass hvor dere kan få lagt ut informasjon om aktiviteter dere har vært med på, eller fine bilder av nordlands-/lyngshest. Vi har også fått en Facebook side: Nordlandshest/Lyngshestlaget i Rogaland og Agder

Brev til hoppeiere

I mai sendte vi ut brev til alle hoppeierne i Rogaland og Agder (de vi fant i hestelistene) De fikk her oversikt over hingster i området som skulle på private slipp.

Konkurranse om flest starter i 2013

Vi prøver i år å premiere de rytterne og kuskene som har flest starter i 2013. resultatet av konkurransen blir presentert på årsmøte. Det er en konkurranse for travbane aktiviteter og en for andre klasser. Kun offisielle stevner gjelder.

Medlemsmøte på Gardermoen 4.-6.oktober

Kerstin Refvem og Marianne Seim Haaland representerte laget vårt på dette møtet.

Det var et møte for alle særnorske raser.

Logo

Vi har fått godkjent egen logo for Rogaland og Agder, se nederst på årsrapporten. Planen er å legge den på Skoies og Hööks. Har dere noen meninger om logoen før vi legger den ut. Fordelen med å bruke samme hesten som landslagets loge, er at den gir en samhørighet mellom logoene.

Aktiviteter som medlemmer har deltatt på utenom laget:

Distanseritt - Sigrid Høgevold og Mille

Da er 2013 over og Sigrid vant jo indianercupen i distanse med god margin... Hele 604 km har hun og Mille lagt bak seg i ritt i 2013. Det er vel aldri noen som har hatt så mange poeng/km i løpet av en sesong i denne cupen før.

Ekstra hyggelig var det at de også fikk tittelen "årets ekvipasje", en pris som går til den ekvipasjen som samlet sett har flest km i løpet av en sesong - uavhengig av rytterens alder. De har altså som ekvipasje samlet flere kilometer enn noen andre. Jeg tror aldri det har skjedd før at en rytter under 12 år mottar denne tittelen...

Ingeborg Flaate og Ruskens Solve:

I 2013 byrja Ruskens Solve og eg året med å få invitasjon til det internasjonale stevnet Arctic Equestrian Games (AEG) i Sandefjord, der me fekk køyra maraton- og presisjonskøyring om kapp mot ein svenske som er 7 x Verdsmeister i 4-spannkøyring. Me køyrte både laurdagen og søndagen som pauseunderhaldning.
I april fekk Solve endå to soner kåra på Stav, no har han heile 7 hingstar etter seg som er kåra. I august vart to av døtrene hans 3.premiert på Etnemarknaden, dei fekk 40 og 44 poeng på køyreprøvane sine. Det er svært jevt at ein heimeavla hingst har prega rasen så bra og mykje.
17.mai køyrte med fremst i to tog, det har Solve gjort kvart år sidan han var 5 åring. Staseleg, syns han.
Ellers har me vore med på 9 sprangstevner, Solve går som regel feilfritt. Han er ein heilt unik hest som kan brukas på toppnivå (for ponni) i både sprangridning og køyring.

Strandadagen i Nedstrand:

Siri Torbergsen og Nessas Samantha har kjørt vogn på Strandadagen i Nedstrand

Vikesådagene:

Bjerkreimsmarken:

Kerstin Refvem, Arne Åsen og Silje og Tobias Mydland deltok her med ridning. De hadde Willgutten og Stokka Møyfrid.

I tillegg så stilte Tonje Soldal (Bjerkreim hestelag) opp med sin Kasper Shetan.

Naturligvis, Landbruksmesse på Evjemoen:

Her var det ponniridning med Ylving, Fennefoss Ravn, Laffen og Fennefoss Ruska.

………………….

Kerstin Refvem med familie hadde treff for Norsk Lundehund klubb avd Rogaland 16 desember. I den forbindelse introduserte ho de for Nordlands-/lyngshesten. De som ville fikk prøve å ri. Ett populært innslag.

Refvem har tatt instruktør utdanning for Voltige nybegynnere.

Kerstin Refvem og Arne Åsen deltok på kurs angående idretts/rideanlegg. I regi av Norges idrettsforbund, Rytterkretsen. Her er det en del å hente i forhold til bruk og etablering av rideanlegg, . Det ble gitt god info av reglementet for NIF som NRYF kommer under. Informasjon om dette tar vi opp i 2014.

Dere gjør en viktig jobb når dere tar hestene ut blant publikum. Vi mener dette er veldig viktig i forbindelse med markedsføring av rasen. I tillegg så er det kjekt at dere kan bidra på en positiv måte i deres lokalmiljø. Dere har gledet mange rundt om på de forskjellige arrangementene.