01. april 2017:

Valgkomité:

Arvid Reiersen 1. år.

Revisor: Ole Gjesdal

I 2015 har vi 47 medlemmer.

Styret har hatt 1. ordinært styremøte. Men vi har kommunisert en hel del via telefon og e-post.

Kerstin har jobbet mye med å sette seg inn i regler i forbindelse med bortfall av «kåringsforskriften» fra statlig hold, handlingsplanen til Norsk Hestesenter og har hatt kontakt med genressurs senteret. Hun fikk Anna Rehnberg fra Genresurssenteret til å komme å holde foredrag på Landsmøtet. Kerstin har også hatt kontakt med andre lokallagsledere for å diskutere endel av disse sakene. Lokallaget har vært initiativtaker til felles møte per telefon med andre lokallags representanter før viktige høringer mm. Dette for at vi skulle diskutere og få en forståelse av innholdet i høringen i forhold til de ulike lokallagene. Her har vi mulighet til å stå samlet i viktige saker.

Kerstin sitter nå inne med kunnskap om avl i små populasjoner, og ønsker å jobbe videre med dette. Det er viktig for lokallaget at det finnes kompetanse på dette for det fremtidige avlsarbeid lokalt og sentralt.

Landsmøte 2015

Vi var arrangør av Landsmøtet i 2015, vi var på Quality Airport Hotel Sola, 20. til 22. mars.

Aktivitet for mennesker med psykisk utviklingshemning:

20. mai var vi på Hølestøl hos Bjørghild Aanestad. Hun hadde en kjørehest Skogans Huldra og Arvid Reiersen kom med Symona og Sonja. Symona som kjørehest og Sonja var sosial med alle som ville snakke med henne. Dette var et samarbeid med Sandnes Røde Kors. Deltagerne hadde en veldig kjekk kveld. En stor takk til Bjørghild og Arvid.

Dette var også en Fokus Unghest aktivitet, Modul B3 – rekruttering.

Unghestskue Øksnevad 9.mai 2015

I pausen så arrangerte vi Fokus unghest konkurranse Modul B2 – miljøtrening.

Det var få påmeldte til utstillingen. Dermed var pausen på kun 45 minutter. Vi tok en vurdering og bestemte oss for at her skulle vi satse på en rolig gjennomføring og ikke konkurranse. Jeg brukte dette argumentet når jeg spurte om folk ville være med. Det var 12 ekvipasjer som gjennomførte.

Vi forsøkte å arrangere Fokus Unghest innkjøring kurs og medlemsmøte, begge deler ble avlyst på grunn av ingen påmeldte utenom styret.

Konkurranse om flest starter i 2015

Vi prøver i år å premiere de rytterne og kuskene som har flest stevnedager i 2015. resultatet av konkurransen blir presentert på årsmøte. Det er en konkurranse for travbane aktiviteter og en for andre klasser. Kun offisielle stevner gjelder. Skeid er per dd ikke definert som offisielt stevne. Dette må korrigeres for 2016. (Døl og fjordhest har Skeid med)

Haustmøtet 2015: «Avl i små populasjonar»

Scandic Hell Hotell, Værnes 6. – 8. november

Kerstin Refvem og Marianne Seim Haaland representerte laget vårt på dette møtet.

Referatet fra høstmøtet er gjengitt i Rimfakse medlemsblad nr. 4. 2015.

Refleks vest

Vi har i år bestilt nye refleksvester hos Fredriksen silketrykk, Vi hadde bare fire igjen, så ønsket flere.

De kan bestilles hos Marianne, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Pris kr. 100 for medlemmer.

Aktiviteter som medlemmer har deltatt på utenom laget:

Vi er imponert over aktivitetsnivået mange av våre medlemmer har hatt i år.

Våre medlemmer viste godt igjen under NM 2015 med 3 sammenlagt plasseringer i junior og 1 sammenlagt premie i senior. Imponerende at vårt lokallag drog hjem med flest plasseringer.

Sigrid Høgevold

Sigrid og Mille har vært aktiv i distansesporten også i år. Nytt av året er at rytteren har blitt gammel nok til å ri "fri fart"-klasser, dermed har det vært fokus på å komme seg oppover i klassene og ikke bare ri clear round. Mille har gått 11 distansestevner til nå i år. Av disse har hun bl.a. gått av med seieren både i klasse LA (60 km) og MB (80 km). Veldig gøy å se at nordlandshesten kan hevde seg mot alle araberne i denne sporten.

I mai deltok Mille på sitt første rekruttløp i ponnitrav og vant. Vi har ellers vært aktive på ukentlige ponnitrav-treninger lokalt.

Flere ganger i år har Mille og Sigrid deltatt på kurs/treninger for Lærke Larsen i feltritt, sprang og dressur.

Mille var også med på NM for nordlandshest/lyngshest i august. Hun deltok i klassene travløp, galoppløp, sprang og dressur, og fikk her en 3.plass i NM juniorklassen.

I september var vi på utstilling i Lyngdal, her fikk Mille en 3.premie.

Aina Berge

Jeg og Hugi var til Røros en tur. Hugi har gått i hamn i Trøndelag, Skogmoprinsen gikk i hamn i Danmark og Freden gård hadde slipp med Bjørkemåne.

Linda Abusland

Jeg og Lyngtussa har startet noen klubb og D-stevner i sprang og dressur. Kjørt henne inn så hun kunne være med på NM og ble nr. 2 sammenlagt. Lyngtussa var eldste deltakende hest på NM. Vant sprang og ble nr. 2 i Skeid.

Camilla Aakhus

2015 har vært et satsningsår for Fennefoss Ylving og Camilla, som har eid Ylving i 4 år nå. De har deltatt NM for Nordlandshest/Lyngshest, Ponnilandsleir i trav, Lefdal Rideleir med feltritt, Kingsland Oslo Horse Show og kjørt travløp som har resultert i 5 av 7 løp på trippelen, hvor av 3 er 1. plass. De har satt ny rekord i både trav- og autoløp! Mange år med gode resultater har resultert med sponsoravtaler i år.  Resten av sesongen vil vi prioritere 5 løp på banene Forus, Klosterskogen og Drammen som ligger 50 mil eller lengre unna oss. Variert trening med turer i skog, sprang, dressur og kjøring har ført denne ekvipasjen langt i 2015.

Vilde Orstad

Felix og Vilde har vært med på 17 travløp så langt i år og satt 6 Norges rekorder for C ponni
Var på ponnilandsleiren på Sørlandet travpark 20/6 der de startet sitt første autoløp tiden ble 2.09.5 og 2. plass bak Fennefoss Ylving. Så bar det avsted til Jarlsberg Grandprix helga i Juli der satte han rekord på 2,06,8 så var det Bjerke travbane 12/9 og Derby helga der satte han ny banerekord på 2,01,1 og den 6 Norges rekorden satte han på hjemmebanen Forus 15/9 på 1,59,3 ellers så representerte de rasen på Oslo Horseshow.

De har også vært med på treningsstevne presisjonskjøring på Forus. Arrangør Jæren kjøre og ride klubb.

Marie Håland

Marie og Stokka Balder har startet dressur ridning 3 ganger i 2015.

02.05.15  LC:2   64,4%   2. plass

07.11.15  LC:2   62,4%   1. plass

08.11.15  LC:2   65,8%   1. plass

Stokka Balder med kusk Marie Håland, har også vært med på treningsstevne presisjonskjøring på Forus. Arrangør Jæren kjøre og ride klubb

Silje Mydland

NM for N/L 2015, her ble Silje og Gonagaslas Beaivvas junior Norgesmestere.

De har startet UK-stevne, arrangør Lund Kjøre- og Rideklubb, sted: Gyland 27.09.2015

- Sprang 60cm

- Sprang 80cm

Silje ble høsten 2015 tildelt Sirdal Kommune’s Idrettsstipend på kr 20.000,-.

Kerstin Refvem med familie

Handelens dag på Tonstad, Gonagaslas Beaivvas tok med familien på Mydland og kjørte med kjerre for publikum.

Vi har deltatt på ridning for publikum på Bjerkreims marknaden på Vikeså lørdag 26. september og Hyttemesse i øvre Sirdal. Hadde med 2 hesterhvert av arrangementene, det var populære innslag, mange som ønsket å ri. På Hyttemesse var også Marianne Seim Haaland og Hans Knut Haaland med.

Suppefestivalen på Tonstad 2015 var vi tilstede med 3 hester, 2 ble brukt til ridning og en med kjerre. Det er godt å se at vi ble lagt merke til da Svarvar Fieger hentet Ordfører til åpningen.

Nok en gang stilte Marianne S. og Hans Knut Haaland opp som gode medhjelpere og informerte om rasen.

Kerstin startet NM for nordlandshest/lyngshest, senior. 2. plass i galopp, 3. plass i skeid ridning og 4. plass i skeid kjøring.

Arvid Reiersen

Har hatt en del oppdragskjøring. Kjekt at rasen viser igjen i området. Han har faste kjøringer på Visnes tunet og har hatt kjøringer på Jernaldergården. Før jul var han i Langaten i Sandnes og kjørte. Ellers så har det blitt på åpen gård og Bjørnøy vel.

Ane Hatteland Nese

Føllmønstring Bjerkreim: