Årsrapport 2016

Silje Mydland 3 år

Revisor:

Ole Gjesdal. 1 år gjenvalgt

I 2016 har vi 45 medlemmer.

Styret har hatt 3. ordinært styremøte. Men vi har kommunisert litt via telefon og e-post.

Aktivitet for mennesker med psykisk utviklingshemning:

11. mai var vi på Hølestøl hos Bjørghild Aanestad. Hun hadde en kjørehest Skogans Huldra og Arvid Reiersen kom med Symona. Dette var et samarbeid med Sandnes Røde Kors. Deltagerne hadde en veldig kjekk kveld. En stor takk til Bjørghild og Arvid.

Dette var også en Fokus Unghest aktivitet, Modul B3 – rekruttering.

Unghestskue Forus

Vi hadde kiosken på utstillingen

Takk til alle som var med her. mange som bidro her, mange arbeidsoppgaver som: baking, handling, kiosk personell og rydding

Utstillinger

Nærmere opplysninger om resultat finner dere i Rimfakse bladet eller i Stambok.

Innsendte opplysninger:

Stav:

Ambjørs Trollfin, kåret.

e. Trollvin  u. Vesle Vena

Eier: Aina Berge

Holands Riff, kåret.

e. Bjørkefrost u. Fauna Best

Eier Aina Berge

Seljord:

Lyngtussa, 3 pr.

e. Stjernelyngen u. Bella

Eier: Linda Abusland

Forus:

Hellands Eirill, åringsløyfe.

e. Elverhøys Vamp u. Hellands Hansine

Eier: Ella Helland

Aktiviteter som medlemmer har deltatt på utenom laget:

Vi ønsker å ha med innslag fra medlemmene, for å se hva hestene i vårt område er brukt til og som inspirasjon til andre.

Aina Berge

Aina hadde fire hamner: - Svarvar Falk m/10 hopper. - Holands Riff m/ 5 hopper. - Skogmoprinsen m/ 3 hopper. - Ambjørs Trollfin m/ 3 hopper. Sebbetåas Hugi ble leid ut til Akershus(Ida Svensen) og gikk m/ 4 hopper. Så totalt 21 hopper bedekt i regi av Stall Freden i 2016( + de fire hos Ida Svensen) Vi hadde ridetur på 3 mil i august. Det deltok 11 ekvipasjer, 8 NL. Vetle Mangseth var initiativtager til rideturen.

Linda Abusland

Lyngtussa og Linda har hatt et aktivt år, dressur 9 starter og sprang 5 starter.

Tussa har også deltatt i et monteløp og et galoppløp med Victoria Karlsen Taarud på ryggen. Vi har vært på besøk på bo- og omsorgsenter, ridd gjennom drive in på MCdonalds og vært på mange rideturer. Tussa har vært til bedekking i år og venter føll i juni.

Ella Helland

Hestehold – bra for trivselskontoen.

Jeg hiver meg utpå. Våger å si det. Vi har hest kun for gøy. Her er ingen ambisjoner om å starte et eneste stevne. Ingen ambisjoner om å bli veldig god i den ene eller andre grenen. Vi har hest, kun fordi vi liker å ha hest.  Det skurrer nok i noens ører. Men slik er det. Og for meg er nordlandshest/lyngshest perfekt.

På gården vår er det melkeproduksjon i større skala og sauer i noe mindre skala, som gir penger i banken, og så har vi 4 hester som fyller opp trivselskontoen. Tittelen Arbeidshest kan benyttes på de firbente innimellom, da de er delaktige når sauer skal flyttes rundt på ulike beiter. Den eldste er også god å ha framfor ei «Nilsvogn» når kraftfor kjøres til lam på beiter. Litt avler vi også. Det har blitt fine avkom av hoppene våre.

4H-prosjekt

I år har yngstedatter hatt hest som prosjekt i 4H. Foruten å ha lært mye om hest og hjulpet til med å ha åringshest på unghestutstilling, har hun også vist fram rasen på arrangement der det kanskje ikke var alle hesteraser som kunne fungert like bra? Da tenker jeg først og fremst på en «Tivolidag» der det var mang slags aktiviteter, lyder, gassballonger, klovner og unger i hopetall. Hestene fikk gå mange turer med glade og stolte barn.

På 4H-dag på bygdatunet Limagarden ble det gjentakelse på å vandre fram og tilbake med ridelystne unge. Hestene ble i samme slengen «misjonshester,» for økonomisk innkomme ble gitt til hjelpearbeid blant barn i Kongo.

I løpet av sommeren inviterte vi også til «heimelaga rideleir» i anledning prosjektet. Det skal ikke alltid så mye til. 3 ridbare hester, overnatting på et fjøsloft, litt ridning på bane og mest på tur, samt stell av hestene og pussing av seletøy. De hadde det bra både de firbente og jentene.

Hest uten stress

For meg som mor sjøl på gården, er hestene avkobling av fjøsstell, jobb utenfor gården og husarbeid. Avkobling, og ikke stress. Da jeg tillater meg å et hestehold der det er ok å trene, ri og kjøre når det passer og det er tid. Jeg kan bruke hestene når det passer og ikke fordi jeg må. Her er hestene på løsdrift og har alltid stort område å drive egenmosjonering og gressing på.

Det er fantastisk å ha så kjekke hester. De er alltid trivelige og greie. Enten de blir ridd to ganger til dagen, eller det går dager og uker uten. Ungene og ungdommene på gården kan ri av gårde alene, eller ha med seg venner med eller uten erfaring på hesteryggen. Det er slike hester jeg ønsker å ha; de som alle kan ri, og som svarer deg når du roper de inn fra beitet.

Gamle Vilma har blitt 27 år. «Hu er så veldigt jille,» var selgers argument. (Jille, betyr snill.) Vi kjøpte 15-åringen for 12 års tid siden. Selger løy ikke. Snill hest, god og trygg ride- og kjørehest. Det er viktige egenskaper for en allround gårdshest.

Hun avler videre sitt gode gemytt. Vi har både datter, Hellands Hansine, og datterdatter, Hellands Eirill, på gården.

Hurra for allsidigheten

Jeg syns det er flott med alle som er gode ambassadører for rasen på de mange ulike konkurransearenaer. Det er viktig at de som driver med kjøring, sprang, dressur, distanse, trav osv. bruker vår flotte hesterase. Jeg blir stolt når jeg ser og hører om ekvipasjer som viser igjen.  Og så er jeg glad for at det også går an å ha hest kun for kjekt!

Sigrid Høgevold

Mille og Sigrid har deltatt på 5 distansestevner sammen i 2016. Årets mål og høydepunkt var Norgesmesterskap for jr/yr og lag-NM (i klassen MB 80 km) i juni. Mille var eneste n/l-hest til start. Det ble en flott 14.plass i klassen (av 27 startende), 8.plass individuelt i jr-NM (av 17 startende) og sølv til laget (Froland rideklubb) i lag-NM. Etter dette har Mille hatt en rolig sesong og ble sendt til bedekning, men dessverre uten resultat.

Liv Nærum

Vi bruker Sølja (e. Ruskens Solve u. Østerhus Stacy) til tur og dressur (både under rytter og tømmekjøring).

Håper å komme i gang med kjøring etterhvert.

Lise Åmodt

Prins Amor  har startet flere distanseritt.

Marerittet Gyland med Rikke Lea 13 februar

Sælandsrittet med Rikke Lea 3 april

Borerittet distanse med Lise Åmodt 23 april

Distanseritt med Mari Å Tegle 22 oktober

Vi deltok også på «Skogdagen» som var i regi av dølahest laget i november 2016. Kurslederen var Arvid Reiersen som hadde med seg ei NL hoppa Symona. Totalt var vi en rundt 10-12 hester som deltok fordelt på rasene døl, fjording og en NL (Amor) utenom hun som Arvid hadde med seg.

Dagen begynte med teori med Arvid. Han fortalte hvordan vi skulle oppføre oss i skogen med hest + gjennomgang av utstyr. Alt i fra arbeidsseler og lunnedrag. Hvordan feste tømmerstokker til lunnedrag osv. Deretter fikk alle hestene prøve seg å hente ut tømmerstokker i fra skogen som var lagt klar i forveien av dølahest laget. Hver og en fikk prøve seg så mange ganger de ville. Og alle som trengte hjelp og veiledning av Arvid fikk det.

Vi hadde også lunch pause med grilling av mat. Kaffe kokt på bål. Var en gode sammensveiset gjeng som  hadde en aldeles super dag. Hestene sto og mumset på høynett mens vi hadde pause.

Det er også snakk om at dølahest laget skal arrangere en til slik dag som del nr 2 av den som vi hadde i november.

Silje Mydland

Silje og Gonagaslas Beaivvas har startet 6 stevner i år.

04.06.2016  BRK     Feltritt               Hest Knøttecup (LD)

29.05.2016  EGERS  Sprang               Egendefinert Hest 60cm

29.05.2016  EGERS  Sprang               Hest 0.80 (LD)

23.04.2016  VIBA    Distanse             Lett D

03.04.2016  VIBA    Distanse             Lett D

13.03.2016  JÆRE    Distanse             Lett D

Camilla Aakhus

Sesongen 2016 stater med en ny rekord og seier, skulle endelig målet om NM i ponnitrav være mulig.  4 år med trening er Ylving blitt en eliteponni!

Gleden var stor da Camilla med Fennefoss Ylving og eneste nordlandshesten kom med til NM i Ponnitrav i 2016. Mot 10 Gotlandsrusser kom de inn på tiden 1.54,8 og en imponerende 6. plass. I sin kategori som C ponni er Ylving landets raskeste til både i auto og volte. Det er jo ekstra stas at på trippelen er det 3 nordlandshester fra vårt lag; Agder/Rogaland.

Volte kat C

FENNEFOSS YLVING               Jarlsberg         2.00,4 G

FELIX III                                   Forus Travbane          2.01,6 G

FENNEFOSS RAVN                  Sørlandets Travpark   2.03,4 G

Auto

FENNEFOSS YLVING               Sørlandets Travpark   1.54,8 G

FELIX III                                   Jarlsberg         1.59,9 G

FENNEFOSS RAVN                  Sørlandets Travpark   2.02,8 G

Ponnilandsleiren i Tønsberg vant hun alle dekkene som nordlandshest laget hadde sponset løpene med. Takk

Ponnilandsleiren 2017 blir på Forus Travbane. Håper mange medlemmer kommer og heier på nordlandshestene.

Ylvings sesong resulterte i 3 seiere, 2 andreplasser, 1 tredjeplass av totalt 10 løp. Målet for 2017 er å sette volterekord på under 2.00,0.

Vilde Orstad

Felix og Vilde har starta 19 løp i 2016 og 2 raskeste C ponni

Vilde og Felix var med på ponnilandsleiren på Jarlsberg travbane

Kerstin Refvem m/fam

Vi hadde barneridning i øvre Sirdal i påsken, Suppefestivalen på Tonstad og på Sirdalsdagene, kjempesuksess alle steder.

I sommer hadde vi 3 hingstehamner

Boysens Audun hadde 5 hopper